Loading cover... Drag cover to reposition
Participate

Climate Innovators - Create real solutions to your city’s climate challenge, take action in your city!

How will you benefit from Climathon?

  • Help solve your city’s local climate challenge, and make your city more resilient to climate change
  • Network with local leaders from academia, business and public authorities
  • Develop your skills in public speaking, innovative thinking, prioritisation, and explore new tools and methodologies
  • Join forces with other like-minded entrepreneurs and innovators
  • Become a part of a global community working together to take climate action!

Application Deadline: 25th October, 2017

Challenge

Il Parco del mare di Rimini: progetto innovativo di rigenerazione urbana per una migliore qualità della vita e una destinazione turistica sostenibile. Quali soluzioni innovative per la sfida al cambiamento climatico?

The Sea Park of Rimini: an innovative urban transition project for tourism and quality of life. What innovative solutions to local climate change challenge?

Il Parco del mare di Rimini: progetto innovativo di rigenerazione urbana per una migliore qualità della vita e una destinazione turistica sostenibile. Quali soluzioni innovative per la sfida al cambiamento climatico?


Come integrare le azioni di adattamento al cambiamento climatico nelle aree urbanizzate costiere con il progetto sperimentale del "Parco del Mare" di Rimini? La sfida mira ad analizzare i progetti di intervento pubblico in modo che l’impatto urbano e paesaggistico possa essere arricchito e implementato nel rispetto di criteri e proposte di sostenibilità.

Rimini sta portando avanti un processo di rigenerazione urbana che abbraccia il centro storico, il lungomare e le altre aree periferiche con l'intento di migliorare le condizioni di vita dei propri cittadini e di creare una destinazione sostenibile, attraente e inclusiva anche per i turisti. Uno dei progetti più qualificanti e impegnativi è la rigenerazione del lungomare lungo 15 chilometri: il progetto del “Parco del mare”.

Il progetto ridisegnerà, nell’arco di 5 anni, tutti i 15 chilometri di lungomare riminese, trasformandoli in un grande parco urbano comprendente la fascia dell’arenile e il lungomare. Sarà un parco inteso come spazio naturale, capace di qualificarsi come un modello e uno stile di vita.

Il progetto prevede la pedonalizzazione di tutta la fascia litoranea con conseguente spostamento a monte della viabilità carrabile e la ri-collocazione in interrato dei parcheggi per ridurre la pressione del sistema insediativo sull’ambiente naturale e al fine di migliorare la salubrità dell’ambiente umano.

La città di Rimini sta studiando, quindi, soluzioni alternative per la riduzione dell’impatto urbano sull’ambiente e il miglioramento della qualità della vita. Nel complesso il progetto prevede interventi strategici pubblici e sinergie private che soddisfino le esigenze della partecipazione di cittadini e operatori privati.

Ai partecipanti del Climathon è richiesto di sviluppare idee di prodotti e servizi innovativi inerenti la realizzazione degli interventi pubblici, individuando strumenti e soluzioni per la rinaturalizzazione e la ricucitura ecologica prevedendo interventi che migliorino la resilienza urbana ed il microclima. 

Le aree di intervento pubblico sono:

  • Miglioramento dello scenario urbano
  • Ripensamento delle aree pubbliche
  • Promozione della mobilità sostenibile
  • Accrescimento della sicurezza territoriale e della capacità di resilienza urbana.

Il team vincitore avrà accesso gratuito ai servizi di Rimini Innovation Square per lo sviluppo e la crescita dell’idea progettuale. In particolare, ai vincitori sarà offerta la possibilità di entrare a fare parte della community di Innovation Square con una postazione di coworking e il supporto per la realizzazione e divulgazione del progetto.

LE ISCRIZIONI SONO CHIUSE.

 

The Sea Park of Rimini: an innovative urban transition project for tourism and quality of life. What innovative solutions to local climate change challenge?           

How to integrate mitigation/adaptation actions of the climate change in the coastal urbanized areas about the experimental projects of the “Sea Park” of Rimini. The challenge aims at examining projects of public intervention so that the aspects of urban and landscape impact might be enriched and implemented according to sustainability criteria and proposals, and on their contribution in the mitigation/adaptation of the climate change in the coastal urbanized areas.

Rimini is taking forward a massive integrated public work and urban regeneration process that embraces its historical city center, its seafront and other peripheral areas with the intention to create a new sustainable, attractive and inclusive destination for tourists and improve the life standards for its citizens.

One of the most qualifying and challenging projects is the regeneration of the 15 kilometers long seafront: the “Sea Park” project.

The goal is to redesign the Rimini seafront over 5 years and turn it into a large urban park, to be used as a natural space capable of qualifying as a lifestyle. The project envisions the pedestrianization of the entire coastal strip by shifting car access and car trajectories, while relocating parking lots underground, to improve the quality of the urban environment.

The city of Rimini looks for alternatives solutions to reduce urban impact and improving health condition. The framework of the overall project is made up of public strategic interventions and of private synergetic

interventions that meet the requirements of participation of private citizens and operators.

The participants to the Climathon are requested to develop innovative products and service idea to establish public intervation. The challange proposed is to identify instruments and solutions to restore green areas and ecosystem service to reconnect the ecological corridors. This will increase the urban resilience and outdoor comfort.

Here are the public intervention goals in brief:

  • Improving the quality of urban landscape;
  • Reusing and re-functionalizing public areas;
  • Increasing the security of the territory and its capacity of urban resilience;
  • Promoting sustainable mobility.

APPLiCATION CLOSED

Photo Albums (2)
Sponsors & Partners

News

News

30 Winning Solutions That Could Change the World
  06 December 2016

On the 28th October 2016, 59 cities from around the world took part in Climathon, a global 24-hour hackathon-style event that aims to solve cities climate change challenges. Read More

Venue

Venue

Rimini Innovation Square

Contact Us

Contact Us

If you have any queries about the Climathon please contact:

Local Contact
Rimini Strategic Plan Agency in partnership with
- Center for Advanced Studies in Tourism - CAST of the Alma Mater Studiorum, University of Bologna, Rimini Campus
- Rimini Campus, Alma Mater Studiorum, University of Bologna
- AREA S3, Smart Specilization Strategy (S3), ASTER, Consortium for innovation and technology transfer of Emilia-Romagna
- CIRI Energia e Ambiente, Centro Interdipartimentale per la ricerca Industriale (CIRI) Energia e Ambiente
- Rimini Innovation Square, coworking space and startup office
0541704377
Global Contact
Climathon Manager
Orsolya Barna
climathon@climate-kic.org
Unable to load tooltip content.