Loading cover... Drag cover to reposition
Participate

Climate Innovators - Create real solutions to your city’s climate challenge, take action in your city!

How will you benefit from Climathon?

  • Help solve your city’s local climate challenge, and make your city more resilient to climate change
  • Network with local leaders from academia, business and public authorities
  • Develop your skills in public speaking, innovative thinking, prioritisation, and explore new tools and methodologies
  • Join forces with other like-minded entrepreneurs and innovators
  • Become a part of a global community working together to take climate action!

Application Deadline: 25th October, 2017

Challenge

“Il cambiamento climatico nelle Alpi: siamo pronti? Come affrontare l'assenza e l'eccesso di acqua”.
Aware of Climate Change in the Alps! Water: how to deal with too much or too little?

***English version below***

Le Alpi, come altri territori montani, presentano un ambiente fragile che offre numerosi servizi alle popolazioni che ospita. Sono riserve di acqua per una varietà di usi: per soddisfare le esigenze urbane, come elemento fondamentale per l'agricoltura, un fattore chiave per la generazione di energia verde e per il turismo.

A partire dalle ore 12.00 del 27 ottobre ti aspettiamo per un pranzo con tutti i partecipanti che per le successive 24 ore (fino alle ore 12.00 del 28 ottobre) cercheranno di individuare e testare soluzioni reali per affrontare una delle conseguenze del cambiamento climatico: la presenza dell'acqua sul territorio, che le simulazioni per il futuro ci prospettano modificata, con siccità più frequenti ma anche eventi intensi più probabili.

Non è necessario avere una preparazione specifica e nemmeno far parte di un gruppo precostituito.

Gli spazi del Contamination Lab di Trento diventeranno laboratorio di idee di comunicazione e imprenditoriali con mentori esperti nelle tematiche trattate ed esperti di business. Con l'ausilio di un gruppo di ricercatori di FBK, durante l'evento sarà possibile accedere alle basi dati della piattaforma europea satellitare Copernicus

Ma non solo: per affrontare con energia e creatività queste 24 ore sono previsti momenti di team building con giochi di squadra e sessioni di public speaking; ma anche un angolo relax e una visita notturna per la città alla caccia dei luoghi d'acqua del passato e del presente.

L'evento sarà organizzato prevedendo un formato Junior (per ragazzi tra i 14 e 18 anni) realizzato in collaborazione con partner locali.

Sono previste connessioni con altre città che ospitano problemi legati all'acqua o situati nei territori alpini o montani.

 Il progetto vincitore sarà supportato individualmente in un processo di sviluppo all'interno dell'ecosistema innovativo del Trentino. 

Inoltre, il gruppo che si aggiudicherà il primo posto, sarà invitato a partecipare all’evento dedicato al Climathon organizzato da Climate-KIC Italy il 9 Novembre a Rimini presso Ecomondo, la fiera leader della green e circular economy nell’area euro-mediterranea, che nel 2016 ha avuto 105.574 presenze, 1.200 imprese, oltre 422 milioni di contatti media.

Registrarasi conviene! Per i partecipanti è ora disponibile il pacchetto elearning pensato per loro con moduli di ideazione, creatività, cambiamento climatico e pitch, accessibile attraverso la registrazione sul sito climathon.climate-kic.org

Cosa aspetti? Unisciti a noi!!

L'evento sarà organizzato in collaborazione con HIT (Hub Innovazione Trentino) insieme ai rappresentanti dell'ecosistema trentino della Ricerca ed Innovazione. Saranno utilizzati alcuni dei risultati già emersi dal progetto LIFE FRANCA.

RISORSE: CONOSCERE IL CLIMA IN TRENTINO 

100 anni di dati, mappe e statistiche riguardo allo scioglimento dei ghiacciai, i fenomeni atmosferici e le variazioni di temperatura del Trentino: https://climatlas.fbk.eu/

 

 

 

***English Version***

Alps, as other mountain territories, are a fragile environment delivering many services to population. They are water towers for a variety of uses: to satisfy urban needs, as a fundamental element for agriculture, a key factor for generating green energy and pivotal to tourism.

In our Climathon we have decided to focus on reduction in water availability or excessive abundance (as during extreme weather events). Both are generating effects that are relevant for the citizens' health and their lifestyle. After delivering a multi-disciplinary vision and adopting a systemic approach, supported by the evidences of the EU project LIFE FRANCA, we call for solutions that can be generated for a better governance in the use of water and responding to the risks generated by climatic events. 

The event will be organized enclosing a Junior  format (age 14-18) developed in collaboration with the local partners.

Connections with other cities hosting issues related to water or located into Alpine or mountain territories is foreseen.

The best solution individuated will be supported in a process of development within the innovation ecosystem of Trentino and the winning team will be invited for a special event during Ecomondo in Rimini on 9th November.

Take the best from registering! For partecipants is now available the e-learning tools with modules on ideation, creativity, climate change and pitch, accessible by registration on climathon.climate-kic.org

Still there? Come along and Join us!!

The event will be organised in partnership with HIT (Hub Innovazione Trentino) and representatives of the Research and Innovation system of Trentino. Evidences from the EU project LIFE FRANCA will be presented.

 

 

Photo Albums (2)
Sponsors & Partners

News

News

30 Winning Solutions That Could Change the World
  06 December 2016

On the 28th October 2016, 59 cities from around the world took part in Climathon, a global 24-hour hackathon-style event that aims to solve cities climate change challenges. Read More

Venue

Venue

CLab - Contamination Lab of Trento

Contact Us

Contact Us

If you have any queries about the Climathon please contact:

Local Contact
Fondazione Edmund Mach
+390461615572
Global Contact
Climathon Manager
Orsolya Barna
climathon@climate-kic.org
Unable to load tooltip content.